tisdag 26 juni 2012

Projektet fortskrider och en härlig känsla!

Efter utvärderingarna av våra kurser i våras har nu projektet gått in i nästa fas.

Resultaten efter kursen var goda och vi får ständigt positiv respons från våra deltagare när vi träffar på dem vid olika tillfällen.

Just nu håller vi på att renskriva vårt material, samt göra det presenterbart för nya kursledare för att kunna sprida kursen i hela landet. Tanken är att materialet ska finnas klart till efter sommaren.

Det är en härlig känsla att se de glada minerna hos våra kurdeltagare när vi träffar på dem. Jag tror de blir påminda om den sköna känslan kursen gav dem. Den sköna känslan som vi alla behöver bli påminda om lite titt som tätt.

Känslan av att vi är obegränsade. Att vi har en potential inom oss som är enorm.

Jag, Ulf, minns själv den känslan när jag fick den efter en utbildning förra året. Jag var uppe bland molnen och var oslagbar. Jag insåg att många av de begränsningar jag ansåg mig ha, fanns inom mig själv i mina tankar. Hur de kommit dit vet jag inte alltid men förmodligen är det små eller stora händelser genom livet som satt sina spår.

Det har ju egentligen ingen betydelse. Vi vet alla att vi råkat ut för det ena eller andra som har påverkat oss och gett oss en övertygelse för framtiden. Inom den mentala träningen förkortar vi detta ORKA. Vi kan Observera att vi har denna övertygelse, vi kan Registrera att den finns där, vi kan Konstatera och Acceptera att så är fallet.

Men nu kommer den roliga biten; vad betyder övertygelsen för oss i vår utveckling? Hjälper den eller stjälper den oss?

Hur vore det om vi såg till att skaffa oss övertygelser som lyfter oss och gör oss starkare som individer? Utan att tänka på det så ändrar vi ändå våra övertygelser efter hand i livet, tänk t ex på hur du såg på ålder när du var 12 år mot när du var 25, och kan vi göra det så kan vi ju lika bra ta kontroll över våra övertygelser och se till att de hjälper oss. Eller hur?

Fundera ut en begränsande övertygelse du har redan idag och se till att ändra den. Ja, jag vet att du kanske tänker att det inte är så enkelt och att det sitter en liten figur på din axel som knackar på dig och överlägset säger:

-Vad är detta för snack!!? -Vad pratar han om? -Han har ju ingen koll på vad du har varit med om.

Denna figur är ditt medvetande, din inre kritiker eller med en finare formulering, ditt dominanta kontrollsystem. Detta är ett hinder som kan vara väldigt svårt att bryta igenom.

Det är här som den mentala träningen kommer in i bilden. Koppla bort den lilla figuren genom att gå in i ett alternativt medvetandetillstånd. Det är inte så konstigt som det kanske låter. Det är ett sömnliknande tillstånd men där du har kontroll på din sömn/dröm/tanke. Här skapar du du de övertygelser du vill ha och gör de till minnen för framtiden. Sen är det bara att låta dessa minnen bli verklighet. Visst låter det spännande!?

Du kanske är skeptisk men vore det inte värt ett försök? Det kostar inte så mycket. Egentligen bara några minuters träning på sofflocket varje dag.

Upptäck din styrka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar