måndag 12 mars 2012

Reser du till någonting eller ifrån?

Du kanske har sett Sällskapsresan, då Stig-Helmer har beställt sin resa till solen? När han går från resebyrån visas en skylt, dekal, där det står: Svenskar reser inte till någonting, de reser ifrån.

Vad gör du? Vill du bli av med en ovana eller vill du lägga till en ny bra vana? Vill du ifrån någonting eller vill du till någonting?

Det här med att gå från något eller till något, kan ha större betydelse än vad vi tror. Och det har stor betydelse för vad som händer inuti oss. En förändring som drivs endast av missnöje leder sällan till något bestående, men en förändring baserad på lust, något du vill, leder oftare till ett bra resultat.

Så, om du är missnöjd med något - fråga dig själv: Vad vill jag ha istället?
Fokusera sedan på det svar du får. Då reser du till något istället för ifrån.

Exempel: Jag vill inte ha så svårt att sova.
Vad vill jag ha istället? : Jag vill kunna somna lätt och sova hela natten. (Här har du en positiv bild som du kan arbeta med. Du vet vart du vill komma!)

Vilket blir ditt nästa "resmål"?

(Du kanske nu frågar dig själv: Men, jag vet ju inte hur jag ska komma dit? Hur gör jag då? Det kommer vi att skriva mer om senare, men redan nu kan du hitta tips längre tillbaks i bloggen. Botanisera bland tidigare inlägg och se vad du hittar som kan hjälpa dig vidare.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar