lördag 24 mars 2012

Vad väljer du att tro om dig själv idag?

Veckans tema i projektet har varit hinder. I förra inlägget kunde du läsa om att vi gjort en övning med att komma på så många hinder som möjligt som hindrar oss från att nå våra mål. Listan toppades av bland annat tid, pengar, ork, ålder och hälsa, men också vanor och övertygelser kan hindra oss från att komma vidare.

Idag går vi igenom en enkel och effektiv övning du kan göra för att helt enkelt välja den övertygelse som hjälper dig komma närmare ditt mål. Men först, vad är egentligen en övertygelse?

Kort sagt kan man säga att en övertygelse är en vald sanning, något du är så "övertygad om" att det blir som en regel. En regel för hur du lever ditt liv. Det kan vara nyttigt att se över sina övertygelser med jämna mellanrum och gallra lite. Vilka "valda sanningar" hjälper dig och vilka hindrar dig?

För våra övertygelser är inte "sanna" sanningar. De ändras över tiden och integreras i oss utan att vi tänker på eller märker det. Tänk bara på ämnet "ålder"; hur såg du på ålder när du var barn? När du var i tonåren? I 30-års åldern? I 50-års åldern?

Visst är det vanligt när man var barn att de som var i 30-års åldern var lastgamla?! Men att man sen väl i 30-års åldern inte alls kände sig gammal. Du kan säkert komma på fler exempel. Våra övertygelser ändras helt enkelt genom livet. De finns där vare sig vi vill eller inte, och vissa har vi nytta av. Andra kan vi slänga i papperskorgen om de ställer till problem för oss.

Det här är viktigt när vi pratar om hinder för ofta kan en övertygelse vi har om oss själva hindra oss. "Jag som inte har någon disciplin kommer inte att kunna lära mig det här", till exempel. Här följer en enkel tankeövning du kan göra för att utmana dina egna övertygelser om dig själv. Vi har lånat den från coachingens värld och förenklat den något. Dags att utmana dig själv!

1. Ditt mål: Tänk/säg/skriv något du skulle vilja göra/lära dig/uppleva osv men inte riktigt tror att du skulle klara av/vara värd/orka/kunna. (Exempel: Jag skulle vilja lära mig spela golf.)

2. Ditt hinder: Tänk/säg/skriv varför du inte tror att du kan göra det. Vad hindrar dig? (Exempel: Jag kommer inte att kunna lära mig spela golf för jag har inte något tålamod.)

3. När har det varit så? I vilka situationer har du upplevt det som hindrar dig? (Exempel: Jag har inte något tålamod för jag fick alltid höra det när jag var barn att jag var så otålig.)

4. När har det inte varit så? I vilka situationer har du visat prov på motsatsen? (Exempel: Tja, när jag blir riktigt intresserad av ett ämne så tar jag mig tid att läsa mycket om det och det är ju också en slags tålamod när jag tänker efter.)

5. Du kan nu välja den nya övertygelsen om den hjälper dig mot ditt mål. (Exempel: Jag har förmågan att ha tålamod när jag är intresserad av något.)

6. Tänk/säg/skriv vad som blir annorlunda med den nya övertygelsen. (Exempel: Men min nya övertygelse kommer jag att kunna lära mig spela golf, för det intresserar mig och då har jag också förmågan att ha tålamod. Jag kommer att klara det!)

7. Du har nu skapat en ny övertygelse! En som du har nytta av! Lycka till med ditt mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar